Home

 De toekomst van diesel

 
Tegenwoordig wordt de toekomst van Diesel in twijfel getrokken. Er zijn al enkele lichte bedrijfsvoertuigen op de markt die volledig elektrisch rijden. Maar je kan deze auto’s enkel gebruiken voor korte trajecten in een stedelijke omgeving. De autonomie is veel te kort, om nog maar te zwijgen over het verschil tussen de theoretische autonomie en de reële autonomie of actieradius. We kunnen dus gerust concluderen dat er voor motorhomes en bedrijfsvoertuigen weinig of geen bruikbare alternatieven worden voorgesteld.
 
Indien je een elektrisch bedrijfsvoertuig wil inzetten voor internationaal gebruik dan zijn er behalve autonomie nog verschillende andere hindernissen zoals het aanbod van laadpunten en het geringe laadvermogen (omwille van het gewicht van batterijen). Bovendien is ons elektriciteitsnetwerk niet aangepast om een heel wegennetwerk op elektriciteit te laten lopen. In het geval van de motorhome komt er dan nog bij dat er extra stroomvoorziening geleverd moet worden voor het woongedeelte. Momenteel kan je dit gewoonweg niet realiseren op een volledig elektrisch voertuig.
 
Tot op de dag van vandaag moet je voor een motorhome in België nog geen extra verkeersbelasting of BIV-taks betalen als de recente emissie normen niet worden gehaald, aangezien een motorhome t.o.v. personenwagens en bedrijfswagens op jaarbasis minder op het wegennetwerk rijdt. De bijdrage aan dieselvervuiling blijft hierdoor beperkt. Er zullen dus ook geen grote milieuvorderingen gemaakt worden door de diesel motorhome van de weg te bannen.
 
Bij de productie van nieuwe motorhomes worden ook de huidige strenge diesel pollutienormen toegepast. Momenteel is dit EURO 6 maar dit zal met de jaren nog evalueren. Van motorhome fabrikanten hebben wij tot nu toe nog geen enkel signaal ontvangen waarbij dieselversies op korte termijn zouden verdwijnen. De fabrikanten bevestigen dat de grootste leverancier van onderstellen (Fiat), momenteel niet investeert in onderzoek naar elektrische auto’s. Fiat doet wel proeven met motoren op gas en ze werken aan een schonere dieselmotor. Een bewijs dat elektrisch rijden voor grotere bestelwagens nog niet voor meteen zal zijn. Ook investeren de fabrikanten zwaar in de uitbreiding van de productiecapaciteit. Wat wil zeggen dat ze zeker zijn over de toekomst van de motorhome en de huidige mogelijkheden van de motoren.
 
Vermoedelijk zal de dieselbrandstof op termijn wel in prijs gaan stijgen en zal die op deze manier extra belast worden. Het rijden op zich zal misschien iets duurder gaan worden maar dit weegt niet op tegen alle voordelen die je als motorhome-eigenaar hebt. Je maakt met een motorhome normaal gezien veel minder kilometers als met een personenwagen.
 
Als er in de verre toekomst toch nieuwe technieken op de markt komen dan zal hier ook een serieus prijskaartje aan vasthangen. Waardoor de dieselmotorhome toch nog geruime dienst zal moeten doen. Het komt voordeliger uit om meer te betalen voor brandstof dan een enorme meerprijs voor nieuwe technieken. Ook voor de overheid is dit een belangrijke bron van inkomen waar onze economie po draait o.a. accijnzen, taksen, BTW, tewerkstelling, ...
 
Wij hebben veel vertrouwen in de huidige diesel modellen en kopen nog steeds een ruime voorraad stock aan van zowel nieuwe als tweedehands motorhomes. De Europese motorhome markt deelt dat vertrouwen en is vorig jaar met 15% gestegen. De prijzen van de tweedehandsmarkt zijn zelfs aan de hoge kant omwille van de grote vraag. Je kan dus met een gerust hart een motorhome aankopen!